7 Simpele slaaptips

Informatie / 2 mei 2017

Welkom bij mijn laatste blog van deze week. Ik hoop dat iedereen een heerlijk paasweekend heeft gehad. Waarschijnlijk door een paasborreltje hier en daar zal de nachtrust hier wel onder te lijden hebben gehad. Wees gerust… Namelijk de top 7 simpele slaaptips die ervoor zorgen dat je deze week weer in een goed en rustig slaapritme terecht komt.

Tip 1 Keer met regelmaat je matras om

Door je matras regelmatig om te draaien zorg je natuurlijk voor een langere levensduur van je matras. Echter dit is niet het enige voordeel. Voor de nachtrust doet het ook een aangenaam voordeel mee aan. Namelijk door het matras regelmatig te keren ontlucht het matras en is het matras frisser en meer stofvrij.

Tip 2 Zorg voor frisse lucht en een gedempt licht

Zorg dat je overdag of in het begin van de avond even een raampje openzet in de slaapkamer voor wat frisse lucht. Hierdoor zullen je longen meer opklappen en zuurstof kunnen opnemen. Mocht je nog even heerlijk een boek willen lezen of willen kletsen met bijvoorbeeld je partner, doe dit dan bij gedimd licht. Hierdoor komen je hersenen alvast in de buurt van de eerste slaapmodus.

Tip 3 Juiste ondersteuning voor het gehele lichaam

Zorg dat de basis van je slaapcomfort in orde is, namelijk het matras waar je op licht. Een matras is gemiddeld 8 jaar houdbaar dus zorg dat je hem op tijd vervangt. Zorg voor de juiste draagkracht afhankelijk van je gewicht. En als laatste, zorg voor de juiste materialen in je matras die bij jouw leeftijd en lichaamsbehoefte passen. Naast het lichaam mag de nek en hoofdondersteuning ook niet ontbreken. Kies een kussen die jouw ruggengraat ten opzichte van je nekwervel ondersteund en recht laat liggen.

Tip 4 Creëer regelmaat

Net als met eten is het ook voor je slaaproutine belangrijk dat je regelmaat aan houd. Nu zullen de meeste van jullie dit hopelijk ook doen, vooral i.v.m. werk gebeurd dit toch wel doordeweeks een soort van automatisch. Je lichaam wilt graag op je keuzes kunnen rekenen om bepaalde herstelfuncties en energieregelingen ook met regelmaat te kunnen inzetten.

Tip 5 beweeg veel

Even terug blikkend naar de oertijd, waarin de leeuwen oneindig lang speelde, rende en aten, konden ze uitgeput en met een voldaan gevoel naar bed. Alhoewel de jungle plaats heeft gemaakt voor de veelbewogen steden en de moderne technologie, is het principe nog hetzelfde. Namelijk uitputten, waarna je je rust kunt pakken. Door de fysieke uitputting geeft je lichaam zich snel over aan de eerste slaapfase. Tevens is het bewezen dat je na een geslaagde dag van zowel mentale als fysieke spanning dieper in de diepte slaap terecht komt.

Tip 6 Kom tot rust met kalmerende aroma’s

Creëer een ontspannen en rustgevende slaapkamer met etherische oliën. Deze kun je in een brander laten verdampen of in kaarsvorm kopen en deze aansteken. Kijk dan natuurlijk wel uit voor het vuurtje en blaas deze uit als je gaat slapen. Lavendel en kaneel werken erg rustgevend en zijn heerlijke geuren om voor het slapen gaan te ruiken en in te ademen. Verder kun je natuurlijk afwisselen en experimenteren met verschillende geuren. Kies bijvoorbeeld voor eucalyptus bij verkoudheid en voor citroen in de zomer om de muggen te verjagen. Zo kan een tip meerdere functies hebben. En zorg dat je bij het uitblazen van de kaars dat je dit met bijvoorbeeld een doof hoedje doet met een vochtig watje erin. Anders verstoord de kaarsdamp de geur van de etherische olie die heeft gebrand.

Tip 7 Liever kwaliteit dan kwantiteit

Hiermee bedoel ik te zeggen dat je beter goed kunt slapen i.p.v. erg lang slapen. In principe kan 6,5 uur goede slaap per nacht al voldoende zijn. Echter zitten veel van jullie nog op de telefoon waardoor de onrust er in sluipt en je niet snel tot de diepte slaap komt omdat de hersenen hierdoor blijven doormalen. Dit geld ook voor tv kijken, en muziek luisteren. Wat je beter kunt doen is een boek lezen, mediteren of ademhalingsoefeningen doen.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan de 7 tips die ik gegeven heb. De tips zijn makkelijk toepasbaar en voor iedereen jong en oud toe te passen.

Veel liefs,
René

Geef een reactie