Beste tijd om naar bed te gaan

Informatie / 27 maart 2017
Beste tijd om naar bed te gaan

Welkom bij weer een nieuwe blog. Vandaag zal ik het een en ander uitleggen over slaapritme en de tijd waarop we het beste naar bed kunnen gaan. Nog een concretere vraag: Is er een perfect tijdstip om naar bed te gaan? Of is de afwisseling hiervan juist goed? Deze onderwerpen komen allemaal aan bod en jullie gaan er in deze blog een antwoord op krijgen.

Iedereen is er wel van op de hoogte dat slaaprust goed voor je is. Hoelang? Is echter per persoon verschillend. De één heeft 6 uur nodig om voldoende op te laden en de ander 9 uur. Eén ding is wel zeker te kort slaap haal je nooit meer in. Elke slaap cyclus bestaat uit ongeveer 90 minuten en de gemiddelde mens heeft aan 5 van deze cyclussen genoeg. Dit uitgerekend zou een gemiddelde nacht 7,5 uur aan slaap moeten voldoen.

Waar we ons alleen op verkijken, is dat dit om daadwerkelijke slaapuren gaat. Terwijl als je eens terug denkt en je gevraagd wordt: Hoe laat ging je gisteren naar bed? Dan noem je vaak het tijdstip van naar bed gaan, logisch. Echter als je vraagt hoe lang heb je geslapen? Dan wordt het tijdstip van naar bed gaan ook benoemd, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Je gaat pas tellen op het moment dat je echt gaat slapen en ook dan tel je er nog een half uur af voor de in-slaaptijd.

Gevolgen van te lang of te kort slapen

Jazeker, te lang slapen kan ook een probleem zijn. En het gekke is dat te kort slapen dezelfde symptomen geven als te lang slapen, opgepast dus! Hieronder de symptomen op een rij:

  • Vermoeidheid
  • Rusteloosheid
  • Hoofdpijn
  • Irritatie
  • Verminderde alertheid
  • Huidveroudering
  • Gewichtstoename

Enkele tips om er voor te zorgen dat je zelf de controle houd over jouw slaapuren:

Zet je wekker bijvoorbeeld op je smart Phone om 22:00 als je om 23:00 in slaap wilt vallen. Zo heb je nog ruim een uur om je voor te bereiden, om bed klaar te zijn maar ook om bijvoorbeeld nog een stukje uit een boek te lezen.
Mocht je veel voor het slapen gaan achter de laptop moeten zitten? Doe dan een blauw filter bril op. Deze zijn speciaal ontwikkeld om je ogen meer rust te geven zodat er minder prikkels en signalen naar de hersenen worden gegeven. Dit helpt om veel beter na een avond lang werken in slaap te komen. Ook kun je deze bril gebruiken als je bijvoorbeeld uit een nachtshift komt en nog in de auto naar huis moet rijden.
Wat een onwijs stimulerend werkt voor de nachtrust. Is 15 minuten zon per dag. Het beste is om dit meteen als eerste te doen als je s’ochtends opstaat. Drink bijvoorbeeld even 15 minuten je kopje koffie buiten in de zon i.p.v. binnen aan de keukentafel.

Dan rest nog de brandende vraag: Wat is het beste tijdstip om naar bed te gaan?

Is deze er überhaupt? Een grootschalig onderzoek wijst uit dat er een ideale tijd is om naar bed te gaan. Echter wat nog belangrijker is, is het ritme dat wordt aangehouden. Het beste tijdstip dat uit het onderzoek naar voren is gekomen is 22:37. Natuurlijk een rare tijdsaanduiding die zeven minuten maar het gaat hierbij om een gemiddelde en dat is minuten werk binnen het onderzoek. De mensen die minimaal vijf dagen per week om dit tijdstip naar bed gingen voelde zicht overdag het meest energiek en haalde dan ook het meest uit hun dag. Nogmaals moet ik melden dat ritme nog belangrijker is. Dus ga je bijvoorbeeld elke dag om 23:00 uur naar bed dan is dit ook prima, zolang er maar regelmaat in zit. Het beste zou natuurlijk zijn als je om 22:37 naar bed gaat en regelmaat aanhoud. Ik zou zeggen probeer het eens en ervaar zelf het verschil.

Ik hoop dat jullie ook deze blog leuk en interessant vonden om te lezen. Volgende week zitten we alweer in de maand April. Dat belooft wat want April doet wat hij wil. Hopelijk blijft het zonnetje ons ook in deze maand weer verassen zodat we allemaal in de ochtend uren ons kopje koffie in de zon kunnen nuttigen.

Veel Liefs,
René

Geef een reactie