Kom jij slecht in slaap? Lees hier wat je het beste kunt doen!

Informatie / 16 maart 2017
Slecht slapen wat te doen

Welkom bij mijn laatste blog van deze week. We sluiten de week af met een blog over “niet kunnen slapen”. Ik behandel vandaag de tips en tricks die je kunt toepassen als je niet of slecht kunt slapen. Tevens lezen jullie of deze tips en tricks die we allemaal wen kennen, waar zijn? Het niet of slecht kunnen slapen is een onderwerp waar ieder van jullie helaas wel eens mee te maken zult krijgen. Is dit niet het geval, prijs jezelf dan gelukkig. Slaap is namelijk een essentieel belang om gedurende de dag goed te kunnen functioneren.

In een pyjama slapen of naakt?

Helaas zijn er geen bewezen wetenschappelijke onderzoeken aan dit onderwerp gewijd die kunnen bevestigen dat naakt slapen beter is. Wel is er bewezen dat de gemoedstoestand waarin het begin stadia van slapen wordt betreed wel degelijk een verschil maakt. Dus mocht je zelf het gevoel hebben dat je met of zonder kledij beter slaapt, dan is het zeker goed om dit na te streven en zul je er psychologisch gezien ook beter door kunnen slapen.

Wat is jouw ervaring hierin? Plaats je reactie onderop deze post.

De nieuwe trend groen, groener, groenst!

In mijn vorige blog hebben jullie kunnen lezen over de nieuwe trend om planten en bloemen te integreren in de slaapkamer. We weten allemaal dat planten zuurstof genereren dus dit zou toch een positieve uitwerking moeten hebben op het slaapcomfort? Helaas is het niet bewezen dat een plant in de slaapkamer de nachtrust goed doet. Ikzelf vind deze uitkomst uiterst teleurstellend aangezien ik denk dat het psychologische effect wel zeker invloed heeft op de sfeer en de nachtrust bij het toevoegen van wat groen in de slaapkamer. Echter dit is niet bewezen en dus wel belangrijk om even te melden omtrent deze nieuwe slaapkamertrend.

Vermijd douchen anderhalf uur voor het slapen gaan

Bij het lezen van dit wetenschappelijk onderzoek dacht ik huh? Douchen maakt je toch juist rozig? En vervolgens slaap je beter? Zeker waar mits….. Een warme douche is zeker aan te raden voor een goede slaaprust mits dit minimaal anderhalf uur voor het naar bed gaan is gebeurd. Het lichaam moet namelijk in dit anderhalf uur aan het werk om je lichaamstemperatuur weer te laten dalen. Een soort sport uurtje voor je lichaam dus. In dit anderhalf uur is het lichaam niet klaar om naar de rust stand toe te schakelen. De ideale situatie is dus zeker wel het nemen van een hete douch, en dan het liefst met een rustgevende douchegel als lavendel of kamille. En na anderhalf uur het bed in te duiken.

Temperatuur in de slaapkamer

Bewezen is dat een temperatuur van rond de 16 tot 17 graden bevordelijk is voor de nachtrust.

Warme melk en een banaan zijn slaap opwekkend

Feit: In melk en bananen zit het stofje tryptofaan, deze werk slaap opwekkend. Echter zit er zo weinig van deze stof in een enkele banaan en een kop melk dat je liters melk en tientallen bananen op moet hebben voordat dit een dergelijke uitwerking heeft. Wat psychologisch gezien wel helpt is, dat je elke avond een kop warme melk drinkt en je zo je lichaam aanleert dat je hierna gaat slapen. Zo weet je lichaam voor welke staat hij zich moet voorbereiden na een bepaalde toename van drank.

Geef een reactie