Meest voorkomende slaapproblemen

Informatie / 23 maart 2017
Slecht in slaap komen

Yessssssss! De lente is weer aangebroken. Tijd voor weer een frisse blog. Ik moet zeggen schrijven met een kop koffie en een heerlijk zonnetje erbij is wennen, maar genieten. Ook mijn volgers wil ik eens lekker in het zonnetje zetten, door jullie advies te geven over een goede manier van rust nemen. Door onze drukke levensstijl tegenwoordig is het er helaas ingeslopen dat weinig mensen meer op een goede verantwoorde manier naar bed gaan en opstaan. Niets moet, en alles mag natuurlijk. Maar mocht je geïnteresseerd zijn hoe het wellicht beter kan dan beloof ik jullie, bij het volgen van deze rituelen zal je tot 65% meer energie, minder kwaaltjes en een beter humeur hebben.

Tip 1. Alles wat oplaadbaar is, hoeft even niet

Slaapprobleem: Onrust, nachtmerries, piekeren, rusteloosheid en hoofdpijn
Helaas is het er bij velen van ons helemaal in geslopen. Het liefst nemen we het hele circus aan laptop, tablet, smartphones mee het bed in. En ja natuurlijk moeten we, nog even wat werk afmaken, mail doornemen, een planning maken voor morgen, nog even facebooken en ga zo maar door. Het is wetenschappelijk bewezen dat niet alleen een beeldscherm maar ook de haastige en vele prikkels die je binnenkrijgt via deze kanalen je slaapritueel verstoren. Niet alleen het in slaap komen wordt verlengt met 20 minuten. Terwijl je normaal al 20 minuten nodig hebt om in slaap te komen. Dit wordt nu dus verdubbeld. Maar ook de nachtrust zelf kan door het gebruik van de media beelden en teksten nachtmerries stimuleren.

De oplossing

Natuurlijk kunnen we niet alle bovengenoemde media helemaal schrappen om en tijdens de avond uren. Daarom is mijn tip om te beginnen met één dag per week waarin je twee uur voor het slapen gaan niet meer achter een media apparaat vertoeft, maar juist naar ontspannende muziek luistert, of wat yoga oefeningen beoefend. Kijk dan eens na één maand of je verschil merkt. Mocht het bevallen dan kun je deze ene dag per week uitbreiden naar twee of drie dagen.

Tip 2. Het ochtend ritueel

Slaapprobleem: Met het verkeerde been uit bed stappen….
Het klinkt als een ver van de bed show, echter niets is minder waar. Je ochtend ritueel is van essentieel belang voor de eerstvolgende nacht dat je weer naar bed gaat om te slapen. Bij een goede start, slaap je vol met smart! De meeste van ons vinden opstaan verschrikkelijk. Maar vind je het gek? Zorg eerst eens dat je een fijn en ontspannend muziekje instelt als wekken i.p.v. een brandweer, politie en een brandweer auto die je slaapkamer binnenstormen. Begin je dag met iets leuks: sommige vinden mediteren fijn, anderen worden blij van een kop koffie in het zonnetje om de dag mee te beginnen. Zorg dat jouw ochtend, een mooi en goed begin van de dag wordt. Sporten is ook een goed begin van de dag. Juist in de ochtend zorgt het voor een kickstart voor de rest van jouw dag.

Verder zijn er natuurlijk ook nog kleine remedies toe te passen voor een goede nachtrust. Zo kun je voor het slapen gaan een warme tot hete douche nemen hiervan wordt je rozig en kalm, een ideale basis voor een goede nachtrust. Geuren kunnen ook een belangrijke rol spelen bij ontspanning, smeer jezelf bijvoorbeeld na het douchen lekker in met een kamille of een lavendel body crème. Ook is een geur kaas een goed idee om te branden, doe dit ongeveer twee uur voordat je naar bed gaat en vergeet dan niet om ook het raam op een klein kiertje te zetten. Zo is de geur niet te overweldigend, maar juist fijn.

Zet voor de verandering eens een kop thee van verse kruide als kamille bloemen of munt. De warmte van de thee stelt de buik gerust en de kruiden hebben een kalmerende werking. Klassieke muziek is weer terug van weg geweest. Zet eens een prachtige piano symphonie op, of een mooi opera nummer voor het slapen gaan. Hier kunnen je gedachte heerlijk op weg drijven en ontstaat er ruimte voor de geest om zich op de vrije loop te laten. En het ultieme luister moment doet zich voor op het moment dat je een warm oogkussen van kersenpit en lavendel op zou doen en je laat mee varen op de muziek.

Probeer een enkeling of meerdere van deze tips eens uit en ervaar zelf de enorme impact die het heeft.

Veel liefs,
René

Geef een reactie