Slaapkwaliteit van invloed op depressie en angststoornissen

Informatie / 19 februari 2018

Slaapkwaliteit van invloed op depressie en angststoornissen

De kwaliteit van het slapen en slaapproblemen verhogen het risico op een depressie en angststoornissen. Bij de kwaliteit van het slapen moet u denken aan, slecht in slaap komen, snel wakkerschrikken of moe wakker worden. Daarnaast ook de duur van het slapen, te kort slapen of te lang slapen allemaal invloed op onze psychische gesteldheid. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek naar de relatie tussen slaap en depressie en angststoornissen. Uit andere bronnen komt naar voren dat de kwaliteit van het slapen kan worden verbeterd door een goede slaapcombinatie samen te stellen, zoals mogelijk is bij een boxspring.

Het wil niet zeggen dat slaap de enige factor is die hier mee te maken heeft, maar wel een van de meest belangrijke. Slapen zorgt ervoor dat ons lichaam zich kan herstellen na een lange dag vol met gebeurtenissen en impressies. Ieder mens heeft voldoende slaap nodig om dit allemaal te kunnen verwerken. Evenals, het kunnen functioneren gedurende de dag. Een normaal slaapritme kan worden verstoord door een slechte kwaliteit van slapen. Maar ook te kort of te lang slapen hebben een negatieve invloed op onze mentale gesteldheid. Het Nederlandse onderzoek heeft de relatie tussen slaap, depressie en angst onderzocht. Het verbeteren van de slaapkwaliteit begint bij een juiste ondersteuning van uw lichaam tijdens het slapen. Dit verlicht de stress en zorgt dat het lichaam beter kan ontspannen. Kijk bij het uitkiezen van de matras combinatie dan ook goed naar wat past bij uw lichaam.

Onderzoek

Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van de bevindingen van het NESDA (Nederlandse Studie naar Depressie en Angst). Aan dit grote onderzoek hebben 2981 mensen deelgenomen, zowel met als zonder psychische klachten, welke in 2014 van start is gegaan. Hiervoor hebben onderzoekers de deelnemers meerdere jaren intensief gevolgd en is er gekeken naar het ontstaan en verloop van depressie en angststoornissen. Tijdens het onderzoek is er gekeken naar slecht slaapduur (lang, kort of normaal) en slaapkwaliteit (zoals moeilijk in slaap komen, ’s nachts wakker worden, te vroeg wakker worden en moeite om weer in slaap te komen). Vaak is er een relatie tussen een goed bed en de kwaliteit van het slapen. Bekijk daarom de mogelijkheden om ervoor te zorgen dat uw slaapcombinatie is afgesteld op uw lichaam.

Hoe kunt u ervoor zorgen dat u de slaapkwaliteit verbeterd en dus slaapproblemen voorkomt. Uit de consumenten test is naar voren gekomen dat een boxspring combinatie de beste oplossing is om de nachtrust te verbeteren. De aanbieders van boxsprings bieden de klant de mogelijkheid om een combinatie van matras en topmatras te kiezen die past bij het lichaam. Hierbij wordt gelet op de ondersteuning van het lichaam, maar ook de ventilatie, transpiratie en het comfort van de samenstelling. Wilt u er zeker van zijn dat u een juiste combinatie aanschaft, neem dan contact op met een slaapexpert.

Slaapgebrek komt vaker voor bij depressie dan bij angsten

Slechte slaapkwaliteit komt voor, zowel bij depressie als bij angststoornissen. Denk hierbij aan korte (minder dan 6 uur) en langere slaapduur (meer dan 10 uur). Uit het onderzoek komt naar voren dat de samenhang tussen slecht slapen en depressie significanter is dan bij een angststoornis. Ook mensen die al een depressie achter de rug hebben slapen slechter of korter dan gemiddeld.

Daarnaast leid een korte of lange slaapduur op een slechter ziektebeloop tijdens deze periode. Het is dus zorg dat u een goede nachtrust krijgt en de kwaliteit van het slapen verhoogt. Dit begint allemaal bij het uitkiezen van de juiste slaapcombinatie. Een slecht slaappatroon en slaapproblemen leiden ertoe dat u minder goed functioneert op werk en u heeft een langer ziekteverzuim. Daarnaast heeft het lichaam en geest meer moeite met het verwerken van stress gedurende de dag. Wat als indicator voor depressie naar voren komt.

Is slecht slapen een risicofactor?

Het is gebleken dat een slechte slaapkwaliteit en kort slapen een risicofactor zijn voor depressie en angststoornissen 2 jaar later. Wat betekend dat het lastig is om signalen te herkennen en actie te ondernemen om dit te voorkomen. Dit kwam naar voren uit de gegevens van 565 deelnemers die voor de studie nog nooit een depressie of angststoornis hadden gehad. Daarnaast blijkt ook dat een depressie vaker voorkomt bij avondmensen dan bij ochtend mensen. Het is alleen onduidelijk of avondmensen daadwerkelijk meer risico lopen omdat er op hetzelfde tijdstip is gemeten.

Conclusie

Slaapkwaliteit heeft een sterke invloed op depressie of angststoornissen. Hierbij komt naar voren dat dit vaker voorkomt bij een depressie. Het is alleen nog onduidelijk hoe de relatie precies in elkaar zit. Slapen is namelijk niet de enige factor die invloed heeft. Denk hierbij ook aan werkomstandigheden, persoonlijke situatie en sociale factoren. Maar wat meer dan duidelijk naar voren komt is dat een goede nachtrust een positief effect heeft op onze psychische gesteldheid.

Geef een reactie